رشد و توسعه علوم انسانی و تفکیک آن به حوزه های مختلف ؛ که طی فرآیندی خاص در غرب شکل گرفته است ( برکنار از محاسن و معایب چنین تفکیکی ) منجر به تخصصی تر شدن علوم انسانی از جمله علوم اجتماعی شد .

علوم اجتماعی در کشور ما نیز به عنوان رشته ای پدیدار شد که به تبع شکل گیری چنین علمی در غرب نضج یافت.

لذا اغلب منابع و مآخذ آن متعلق به آثار اندیشمندان غربی است . هر چند ، در سال های اخیر ، تألیفاتی نیز از صاحب نظران کشورمان در این حوزه دیده می شود و سیری صعودی را طی می نماید.

لکن اغلب منابع و متون این رشته تحت اللفظی ترجمه شده اند و این نکته ای است که تاکنون متولی خاصی عهده دار آن نبوده و ترجمه متون تخصصی به شیوه ها و کیفیت های مختلف صورت پذیرفته و در این متون به طور اتفاقی نیامده است .

در ضمن این نکته نیز حائز اهمیت است که به دلیل عدم رعایت قوانین ترجمه و ذکر معادل لاتین و .. خواننده به خصوص دانشجویان دچار ابهام شده و از درک نکردن مطالب می نالند .

نقد افزون بر آن که پیش شرط هایی چون : بهره مند بودن از پشتوانه علمی ، نظام مندی ، بی غرضی ، هدفمندی و ادعای اصلاح و تعمیق دانش و صاحب فضل بودن صاحب قلم آن را می طلبد و جامعه پذیری اهل قلم را نیز طالب است .

نقد و بررسی ها به طور کلی داوران دانشور متن ها کوشیده اند با در نظر داشتن معیارهای مندرج در فرم های تهیه شده ، از سوی شورا ، درباره ی کتاب ها اظهار نظر نمایند و در معرفی بهترین منابع برای تدریس در دانشگاه ها ، برخوردار بودن مآخذ از ملاک های زیر را لحاظ کنند و آن ها را از مولف کتاب انتظار داشته باشند .

نویسنده / مترجم : علی ربانی خوراسگانی-مهری سادات موسوی 

زبان کتاب : فارسی 

حجم کتاب : 1.3 مگابایت 

نوع فایل : PDF 

تعداد صفحه : 260


دانلود




منبع: تک بوک